Publisert den

7 fordeler med sosiale aktiviteter når vi blir eldre

Det er mange fordeler som følger av å være i sosial aktivitet. Tenk på viktigheten av sosiale aktiviteter for barn. De lærer å samhandle med andre, bygge vennskap, og opprettholde både kropp og sinn når de vokser opp. For voksne bidrar sosiale aktiviteter til å motvirke blant annet stress i arbeidslivet. Det samme prinsippet gjelder for eldre. Under gir vi deg 7 fordeler som følger av å være i sosial aktivitet når vi eldes

1. Opprettholde og bygge nye forhold

Den menneskelige hjernen krever regelmessig sosial stimulering. Sosiale aktiviteter stimulerer hjernen. Det kan være alt fra bingo, bli med i en bokklubb, spille bowling eller snakke med en venn. Når vi blir eldre, er det viktig å møte nye mennesker, bygge nye relasjoner og nyte fordelene ved et bredt spekter av sosiale nettverk.

2. Tilegne seg nye ferdigheter

Sosialt engasjerende aktiviteter er en flott måte for eldre å lære nye ferdigheter. Det kan være å studere et nytt språk, lære å bruke en ipad, male eller gå på yoga. Det er mye der ute man kan oppdage. Sosiale aktiviteter kan være energiske og aktive, eller de kan være stille og beroligende. Uansett den biologiske alderen er det alltid en mulighet for å lære noe nytt. Å lære nye ferdigheter kan skape mestringsfølelse og kontroll og dermed hjelpe dem til å ta kontroll over sitt eget liv.

3. Stimulere hjernen

Det er viktig å være opptatt i alle aldre, men for eldre kan dette ha en enda større betydning i livet. Det er viktig å ha noe morsomt og stimulerende å gjøre. Alle sosiale aktiviteter, som for eksempel å gå på matlagingskurs, hagearbeid eller spille kort med venner, gir en viss grad av mental stimulering. Hver aktivitet holder hjernen og kroppen aktivt engasjert. Ikke bare er sosiale aktiviteter morsomme, men de holder også sinnet skarpere og sunnere.

4. Holde seg oppdatert

Sosiale aktiviteter hjelper til med å gi en følelse av at det du holder på med er hensiktsmessig, enten det er rutiner, et sted å være eller følelsen av å prestere fra et mål som du tidligere har satt deg. Sosiale aktiviteter hjelper eldre med å være involverte og aktive i samfunnet. Eldre som ikke gjør en bevisst innsats med å være sosialt aktive kan begynner å trekke seg fra samfunnet som igjen kan føre til fysiske, mentale og følelsesmessige konsekvenser på grunn av manglende sosial stimulering.

5. Forbedret helse og velvære

Ifølge en studie fra statistisk sentralbyrå i Canada i 2012 ble det rapportert at eldre personer som deltar i vanlige sosiale aktiviteter har høyere selvopplevelse og lavere nivåer av ensomhet og livslidelse. Ifølge en annen studie ved University of Rochester, ser eldre voksne helsemessige fordeler, inkludert redusert risiko for kardiovaskulære problemer, leddgikt, Alzheimers sykdom og psykiske helseproblemer som depresjon når de er sosialt aktive.

6. Økt motivasjon

Sosiale aktiviteter kan inspirere oss til å gjøre mer. Mennesker får motivasjon av en forbedret hverdag. Dette kan skyldes alle mulige faktorer, blant annet oppmuntring fra medarbeiderne og venner eller suksess i å lære en ny ferdighet. Med økt motivasjon vil de eldre føle seg mer inspirert til å oppleve nye ting og delta i flere sosiale aktiviteter, som igjen bare vil styrke deres mentale stimulering og selvtillit ytterligere.

7. Beholde integriteten

Ved aktiv sosialisering og deltakelse i ulike
aktiviteter vil man føle seg mer energisk. Det er mange som opplever mer kontroll
over sine egne beslutninger. For eksempel kan de bestemme seg for å delta på aktiviteter
med andre. Valget er opp til dem. Å ta egne beslutninger kan ha en positiv
innflytelse. De er i stand til å opprettholde integriteten sin, selvsikkerhet
og uavhengighet mens de samhandler med andre eldre som også er aktive. Dette
vil raskt føre til et sunnere liv.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.